Dział Projektów

Obowiązki informacyjno-promocyjne

Komunikacja, informacja, promocja = obowiązek beneficjenta

Beneficjent, od momentu podpisania umowy o dofinansowanie projektu, zobligowany jest do informowania ogółu społeczeństwa o tym, z jakich środków otrzymał dofinansowanie realizowany przez niego projekt. Obowiązek ten ma służyć upowszechnianiu informacji o tym, na co wydawane są wspólne środki krajowe, międzynarodowe czy państw członkowskich UE.

Promocja w wielu przypadkach odgrywa kluczową rolę, czy wręcz decyduje o powodzeniu bądź porażce projektu. Opracowany z dbałością o szczegóły projekt nie trafi do grupy docelowych odbiorców, jeśli nie zaplanujemy odpowiednich działań promocyjnych. Strona internetowa projektu nie spełni swojego zadania, gdy nie dowiedzą się o niej osoby zainteresowane zamieszczanymi na niej informacjami. Istotne jest podkreślenie, że to beneficjentom powinno zależeć na tym, by pozytywne komunikaty o ich projektach docierały do odpowiednich osób.

Dzięki transparentnej komunikacji i wykorzystaniu znaków Funduszy, opinia publiczna może lepiej zrozumieć, jakie działania są wspierane przez UE i jakie pozytywne zmiany przynoszą dla regionów i społeczności.

Szczegółowe wymagania w zakresie informacji i promocji znajdują się w umowach o dofinansowanie, wytycznych poszczególnych konkursów oraz na stronach internetowych dla różnych programów.

Przed rozpoczęciem realizacji projektu należy dokładnie zapoznać się z powyższą dokumentacją w celu dochowania obowiązków informacyjnych i promocyjnych.

Warto podkreślić, że przestrzeganie tych obowiązków jest kluczowe dla beneficjentów, ponieważ niespełnienie wymagań informacyjnych i promocyjnych może skutkować sankcjami finansowymi, w tym utratą części przyznanego dofinansowania.

Poniżej wymienione zostały wybrane zasady.

Projekty współfinansowane przez Fundusze Europejskie odgrywają kluczową rolę w rozwoju różnych sektorów gospodarki. Aby zapewnić przejrzystość i skuteczną komunikację związane z tymi projektami, istnieje szereg obowiązków informacyjnych i promocyjnych, które muszą być przestrzegane przez beneficjentów.

Zakres wymagań wobec informacji i promocji projektu

Beneficjenci mają obowiązek udzielania informacji o wsparciu projektu z Funduszy Europejskich. Sposoby przekazywania informacji obejmują:

  1. Zamieszczenie informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiadają oraz na swoich profilach w internetowych serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiadają krótkiego opisu projektu, w tym celów i rezultatów, podkreślając fakt otrzymania wsparcia finansowego z Unii.
  2. Zamieszczenie informacji o otrzymanym wsparciu z UE w dokumentach i materiałach związanych z komunikacją dotyczącą wdrażania projektu, przeznaczonych dla opinii publicznej lub uczestników.
  3. Umieszczenie trwałych tablic informacyjnych lub pamiątkowych przedstawiających symbol Unii, zgodnie z określonymi parametrami technicznymi, po rozpoczęciu fizycznej realizacji projektu o koszcie przekraczającym określone progi.
  4. W przypadku operacji niewchodzących w zakres lit. c), umieszczenie plakatów lub elektronicznych wyświetlaczy z informacjami o projekcie i otrzymanym wsparciu z funduszy europejskich.

Wizualizacja

Beneficjenci Funduszy Europejskich muszą oznaczać:

  • działania informacyjne i promocyjne,
  • dokumenty związane z projektem podawane do wiadomości publicznej i przeznaczone dla uczestników projektów,
  • miejsca realizacji współfinansowanego przedsięwzięcia.  

Beneficjenci projektów finansowanych przez Fundusze Europejskie mają obowiązek uwzględnienia informacji o współfinansowaniu we wszelkich materiałach promocyjnych, informacyjnych i reklamowych związanych z projektem. Należy jasno podać, że dany projekt został sfinansowany przez Fundusze Europejskie i otrzymał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.

Znaki Funduszy Europejskich powinny być wykorzystywane w sposób klarowny i czytelny, bez modyfikacji lub łączenia z innymi elementami graficznymi, które mogłyby naruszyć ich identyfikację. Korzystanie z tych znaków pozwala na skuteczną identyfikację projektów, jako współfinansowanych przez Unię Europejską.

W warstwie wizualnej markę Funduszy Europejskich tworzą dwa znaki graficzne:

  1. logo Funduszy Europejskich, które stanowią łącznie:
  • znak graficzny (sygnet) oraz
  • graficzna forma nazwy „Fundusze Europejskie” (logotyp).

Znak graficzny marki składa się z układu połączonych gwiazd na tle trapezu.

Symbolika i kolory gwiazd nawiązują do flagi Polski i Unii Europejskiej.

  1. znaku Unii Europejskiej, który stanowią:
  • symbol Unii Europejskiej oraz
  • sformułowanie: „Dofinansowane przez Unię Europejską”

Znak Funduszy Europejskich, znak barw RP oraz znak Unii Europejskiej muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu materiału lub dokumentu. Dla spełnienia tego warunku wystarczy, jeśli np. pierwsza strona dokumentu zostanie oznaczona zestawieniem znaków.

Szczegółowa charakterystyka identyfikacji wizualnej oraz zasady stosowania oznaczeń, które obowiązują podmioty i beneficjentów zaangażowanych w realizację polityki spójności zawiera dokument: Księga identyfikacji wizualnej marki Fundusze Europejskie na lata 2021-2027.

Obowiązki informacyjne i promocyjne są ważnym elementem efektywnego zarządzania projektami finansowanymi przez Fundusze Europejskie i zostały szczegółowo opisane w umowach o dofinansowanie oraz Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.

Wymagania w zakresie informacji i promocji do poprzedniej perspektywy finansowej znajdują się w umowach o dofinansowanie oraz na stronie:

Szczegółowe informacje i ewentualne modyfikacje wymogów w zależności od obszaru polityki zostały określone w regulaminie danego programu, zasadach finansowania i umowie w sprawie finansowania.

Oczekiwania wobec komunikacji i widoczności znajdują się na stronie:

Projekty krajowe NCBiR i MEiN:

Podmiot realizujący zadanie finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych podejmuje działania informacyjne dotyczące tego finansowania lub dofinansowania przez:

  1. umieszczenie tablicy informacyjnej - w przypadku realizacji zadań w zakresie:
    • infrastruktury drogowej, kolejowej, morskiej, wodnej śródlądowej, lotniczej, telekomunikacyjnej, teleinformatycznej, cyfrowej, przesyłowej lub komunalnej,
    • prac budowlanych,
    • zakupu środków trwałych;

  2. umieszczenie plakatu informacyjnego – w przypadku realizacji projektów:
    • badawczo-rozwojowych o charakterze wdrożeniowym, rozwojowym, badawczym lub naukowym,
    • edukacyjnych – realizowanych w formie debaty, konferencji, seminarium, lekcji, warsztatu lub wykładu,
    • społecznych – obejmujących przedsięwzięcia kulturalne, wydawnicze, sportowe, socjalne, wychowawcze lub profilaktyczne oraz działania z zakresu opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego;

  3. zamieszczenie informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiada oraz na swoich profilach w internetowych serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiada.

Szczegółowe wymagania w zakresie informacji i promocji znajdują się w umowach o dofinansowanie oraz na stronie:

Projekty krajowe NCN:

Kierownik projektu jest zobowiązany realizować działania informacyjno – promocyjne projektu zgodnie z zapisami umowy o realizację i finansowanie projektów badawczych, staży i stypendiów (wraz z załącznikami) oraz opisem zawartym we wniosku.

Zakres niezbędnych wymagań wobec informacji i promocji

  • zamieszczania na aparaturze naukowo-badawczej i innych urządzeniach zakupionych lub wytworzonych w ramach realizacji projektu logo Centrum, pełnej nazwy Centrum w języku polskim – „Narodowe Centrum Nauki” lub angielskim – „National Science Centre, Poland” oraz poprawnego numeru rejestracyjnego projektu;

  • zamieszczenie na publikacjach , które powstały w wyniku realizacji projektu logo Centrum, pełnej nazwy Centrum w języku polskim – „Narodowe Centrum Nauki” lub angielskim – „National Science Centre, Poland” oraz poprawnego numeru rejestracyjnego projektu.

Wytyczne poszczególnych konkursów oraz zapisy umów o dofinansowanie szczegółowo określają zasady informacji i promocji.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję