Projekty współfinansowane przez Fundusze Europejskie odgrywają kluczową rolę w rozwoju różnych sektorów gospodarki. Aby zapewnić przejrzystość i skuteczną komunikację związane z tymi projektami, istnieje szereg obowiązków informacyjnych i promocyjnych, które muszą być przestrzegane przez beneficjentów.
Zakres wymagań wobec informacji i promocji projektu
Beneficjenci mają obowiązek udzielania informacji o wsparciu projektu z Funduszy Europejskich. Sposoby przekazywania informacji obejmują:
- Zamieszczenie informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiadają oraz na swoich profilach w internetowych serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiadają krótkiego opisu projektu, w tym celów i rezultatów, podkreślając fakt otrzymania wsparcia finansowego z Unii.
- Zamieszczenie informacji o otrzymanym wsparciu z UE w dokumentach i materiałach związanych z komunikacją dotyczącą wdrażania projektu, przeznaczonych dla opinii publicznej lub uczestników.
- Umieszczenie trwałych tablic informacyjnych lub pamiątkowych przedstawiających symbol Unii, zgodnie z określonymi parametrami technicznymi, po rozpoczęciu fizycznej realizacji projektu o koszcie przekraczającym określone progi.
- W przypadku operacji niewchodzących w zakres lit. c), umieszczenie plakatów lub elektronicznych wyświetlaczy z informacjami o projekcie i otrzymanym wsparciu z funduszy europejskich.
Wizualizacja
Beneficjenci Funduszy Europejskich muszą oznaczać:
- działania informacyjne i promocyjne,
- dokumenty związane z projektem podawane do wiadomości publicznej i przeznaczone dla uczestników projektów,
- miejsca realizacji współfinansowanego przedsięwzięcia.
Beneficjenci projektów finansowanych przez Fundusze Europejskie mają obowiązek uwzględnienia informacji o współfinansowaniu we wszelkich materiałach promocyjnych, informacyjnych i reklamowych związanych z projektem. Należy jasno podać, że dany projekt został sfinansowany przez Fundusze Europejskie i otrzymał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.
Znaki Funduszy Europejskich powinny być wykorzystywane w sposób klarowny i czytelny, bez modyfikacji lub łączenia z innymi elementami graficznymi, które mogłyby naruszyć ich identyfikację. Korzystanie z tych znaków pozwala na skuteczną identyfikację projektów, jako współfinansowanych przez Unię Europejską.
W warstwie wizualnej markę Funduszy Europejskich tworzą dwa znaki graficzne:
- logo Funduszy Europejskich, które stanowią łącznie:
- znak graficzny (sygnet) oraz
- graficzna forma nazwy „Fundusze Europejskie” (logotyp).
Znak graficzny marki składa się z układu połączonych gwiazd na tle trapezu.
Symbolika i kolory gwiazd nawiązują do flagi Polski i Unii Europejskiej.
- znaku Unii Europejskiej, który stanowią:
- symbol Unii Europejskiej oraz
- sformułowanie: „Dofinansowane przez Unię Europejską”
Znak Funduszy Europejskich, znak barw RP oraz znak Unii Europejskiej muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu materiału lub dokumentu. Dla spełnienia tego warunku wystarczy, jeśli np. pierwsza strona dokumentu zostanie oznaczona zestawieniem znaków.
Szczegółowa charakterystyka identyfikacji wizualnej oraz zasady stosowania oznaczeń, które obowiązują podmioty i beneficjentów zaangażowanych w realizację polityki spójności zawiera dokument: Księga identyfikacji wizualnej marki Fundusze Europejskie na lata 2021-2027.
Obowiązki informacyjne i promocyjne są ważnym elementem efektywnego zarządzania projektami finansowanymi przez Fundusze Europejskie i zostały szczegółowo opisane w umowach o dofinansowanie oraz Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji.
Wymagania w zakresie informacji i promocji do poprzedniej perspektywy finansowej znajdują się w umowach o dofinansowanie oraz na stronie: