Dział Projektów

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

W trakcie realizacji projektu często powstaje konieczność wprowadzenia zmian w projekcie.

Umowa o dofinansowanie przewiduje taką możliwość. Szczegółowe warunki zmian określa paragraf dot. trybu i zakresu zmian Umowy, który zawiera każda umowa o dofinansowanie projektu.

Przed każdą planowaną zmianą należy przeanalizować szczegółowe zapisy dot. możliwych zmian w Państwa projekcie zawarte w umowie o dofinansowanie danego projektu oraz w dokumentacji konkursowej.

Poniżej przedstawiamy przykłady zmian jakie mogą zostać wprowadzone w trakcie realizacji projektu.

Zmiany niewymagające aneksowania umowy, lecz wymagające zgody Instytucji Pośredniczącej, m.in:

  • zmiana statusu prawno-organizacyjnego Lidera konsorcjum lub konsorcjanta
  • zmiana terminów realizacji poszczególnych działań i etapów Projektu określonych we wniosku o dofinansowanie, o ile zmiana ta przekracza 3 miesiące i jednocześnie pozostaje bez wpływu na ustalony w Umowie termin złożenia wniosku o płatność końcową
  • przesunięcia pomiędzy poszczególnymi kategoriami kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, bez wpływu na zakres rzeczowy Projektu powyżej określonej procentowo* w umowie o dofinansowanie wartości kwoty danej kategorii kosztów do której następuje przesunięcie ( *wartość wskazana w zapisach indywidulanie dla umowy o dofinansowanie, odnosząca się oddzielnie dla badań przemysłowych, prac rozwojowych, kosztów usług doradczych MŚP i pomocy de minimis w ramach prac przedwrożeniowych, oddzielnie dla każdego z konsorcjantów, określona w stosunku do pierwotnego budżetu);

Zmiany niewymagające aneksowania umowy, lecz wymagające poinformowania Instytucji Pośredniczącej najpóźniej w dniu złożenia kolejnego wniosku o płatność, m.in.:

  • zmiana adresu i sposobu reprezentacji beneficjenta
  • zmiana numeru rachunków bankowych
  • zmiany umowy konsorcjum nie mające wpływu na zobowiązania Lidera konsorcjum w ramach Umowy
  • zmiany kadry zaangażowanej w realizację projektu pod warunkiem, że nowy członek personelu ma równoważne kompetencje i doświadczenie
  • zmiany terminów realizacji poszczególnych działań i etapów Projektu określonych we wniosku o dofinansowanie, o ile zmiana nie przekracza 3 miesięcy i jednocześnie pozostaje bez wpływu na ustalony w Umowie termin złożenia wniosku o płatność końcową
  • przesunięcie pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem bez wpływu na zakres rzeczowy projektu do określonej procentowo* w umowie o dofinansowanie wartości kwoty danej kategorii wydatków określonej w umowie o dofinansowanie, do której następuje przesunięcie (*wartość wskazana w zapisach indywidulanie dla umowy o dofinansowanie, odnosząca się do wartości określonych w pierwotnym budżecie);
  • przesunięcia środków wewnątrz kategorii kosztów kwalifikowalnych, określonych w budżecie projektu, zgodnych z Przewodnikiem kwalifikowalności kosztów. Przesunięcia w obrębie kategorii kosztów wskazane powyżej nie mogą nastąpić pomiędzy badaniami przemysłowymi, pracami rozwojowymi, pomocą de minimis oraz kosztami usług doradczych dla MŚP w ramach prac przedwrożeniowych oddzielnie dla każdego konsorcjanta
  • zmiana dotycząca przekroczenia docelowej wartości skwantyfikowanych wskaźników realizacji projektu,

Wszelkie pozostałe zmiany takie jak np.: zmiana okresu kwalifikowalności wydatków, zmiana wartości wydatków kwalifikowanych i/lub dofinansowania projektu, zmiana wartości wskaźników wymagają aneksowania umowy.

Niedopuszczalne są przesunięcia pomiędzy kategoriami kosztów rozliczanymi stawką ryczałtową a pozostałymi kategoriami kosztów w ramach projektu.

W przypadku zmian, które wymagają formy aneksu lub zgody Instytucji, Beneficjent składa wniosek o ich wprowadzenie zawierający opis zakresu zmian wraz z ich uzasadnienie.

W przypadku złożenia wniosku o zmiany później niż 30 dni przed planowanym terminem złożenia wniosku o płatność końcową, Instytucja może odmówić akceptacji zaproponowanych zmian.

Zmiany projektu (i umowy) nie mogą spowodować, że projekt przestanie spełniać kryteria wyboru projektów, według których był oceniany oraz projekt nie uzyskałby dofinansowania w czasie, gdy podlegał ocenie w ramach procedury wyboru projektów.

Przed każdą planowaną zmianą należy przeanalizować szczegółowe zapisy dot. możliwych zmian w Państwa projekcie zawarte w umowie o dofinansowanie danego projektu oraz w dokumentacji konkursowej.

Zmiany nie wymagające zmiany Umowy ale wymagające pisemnego poinformowania Instytucji Wdrażającej to zmiany:

  • zmiana harmonogramu płatności - o ile nie dot. przesunięcia środków między latami i nie powoduje zmiany terminu zakończenia realizacji projektu
  • zmiana terminów realizacji poszczególnych działań i etapów Projektu określonych we wniosku o dofinansowanie, o ile zmiana ta nie przekracza 3 miesięcy i jednocześnie pozostaje bez wpływu na ustalony w umowie termin zakończenia realizacji projektu (okresu kwalifikowalności wydatków)
  • przesunięcie pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem do określonej w umowie wysokości procentowej (zawsze w odniesieniu do do pierwotnego budżetu projektu) wartości danej kategorii kosztów, do której następuje przesunięcie, bez wpływu na zakres rzeczowy projektu
  • zmiana adresu i sposobu reprezentacji Lidera Konsorcjum;
  • zmiana numerów rachunków bankowych

Zmiany nie wymagające zmiany Umowy w formie aneksu, lecz wymagające pisemnej zgody Instytucji Wdrażającej:

  • zmiana statusu prawno-organizacyjnego któregokolwiek z Beneficjentów
  • zmiana harmonogramu płatności
  • terminów realizacji poszczególnych działań i etapów Projektu określonych we wniosku o dofinansowanie powyżej 3 miesięcy, pod warunkiem, że zmiana ta pozostaje bez wpływu na ustalony w Umowie termin zakończenia okresu realizacji Projektu
  • przesunięcie pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem powyżej określonej w umowie wysokości procentowej wartości (określana zawsze w odniesieniu do pierwotnego budżetu projektu) danej kategorii kosztów, do której następuje przesunięcie, bez wpływu na zakres rzeczowy projektu

Zmiany dotyczące przekroczenia docelowej wartości skwantyfikowanych wskaźników realizacji Projektu nie wymaga zmiany Umowy, ale wymaga poinformowania Instytucji Wdrażającej w kolejnym wniosku o płatność.

Niedopuszczalne są takie zmiany Umowy, których rezultatem byłoby nieprzyznanie Projektowi dofinansowanie w czasie, gdy Projekt podlegał ocenie w ramach procedury wyboru projektów.

W przypadku zmian, które wymagają formy aneksu lub zgody Instytucji, Beneficjent składa wniosek o ich wprowadzenie zawierający opis zakresu zmian wraz z ich uzasadnienie.

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję